Summering av dagens arbete

Så här kan det se ut på min arbetsplats. Man får muta in ett litet hörn.
Ingen ovanlig syn för en musiklärare i tjänst. Säkert ser det ut så här för många i Sveriges avlånga land.
Kostnaden för lokalen är alltså minimal. Skolorna står där dom står.
Undervisningen som bedrivs på denna lilla yta är högkvalitativ vill jag påstå!
Väl utbildade lärare med flera års högskoleutbildning tar hand om elever i alla åldrar.
Pedagogik som spänner över åldrarna 8-22 år. Kunskapsnivåer hos eleverna från ingen allas till sökande till just högskolor.
Elever med speciella behov. Jag vill inte skriva ner alla bokstavskombinationer som används för jag tycker det är ointressant. Vi pedagoger lär oss och har erfarenhet av att möta så många barn med olika behov att rubriker är onödigt.
För mig är den 40 åriga erfarenheten det viktigaste.
Allt tillgodoses och alla elever utvecklas i sin takt!
Idag har jag t ex
Undervisat 9 åringar i saxofon. Det fick också nosa lite på notskrift. Allt på ett lekfullt sätt så att de inte blir skrämda att kunskap är något svårt!
Fortsättningselever som absolut vill spela låtar ur Harry Potter. Egentligen lite över deras kunskapsnivå men med hjälp och glada tillrop, envishet och beröm går det mesta. Och - om de verkligen vill löser de uppgiften.
Det gäller att locka fram den inre viljan och se till att det glöder!
Mera fortsättningselever som tycker det är svårt när någon annan spelar till eftersom de inte hör sig själva då.
Ni som inte spelar kan föreställa er att ni berättar något viktigt samtidigt som någon annan också berättar samtidigt. Då är det svårt att hålla fokus!
Men detta gick att lösa genom att ställa sig långt bort från mig. I andra ändan av klassrummet. Då gick det att spela tvåstämmigt.
Elev med fokusproblem.
Beröm, anpassade övningar, tålamod, tålamod och lugn i klassrummet är viktigt.
Och det kan ta flera år att komma en liten bit på vägen. Jag kan tycka att detta var den bästa prestationen av mig som lärare att denna elev fortsätter och även utvecklas. Hur ska detta mätas när resultatet för en utomstående inte verkar särskilt bra i jämförelse med andra.
Beröm, anpassade övningar, tålamod, tålamod och lugn i klassrummet är viktigt.
Och det kan ta flera år att komma en liten bit på vägen. Jag kan tycka att detta var den bästa prestationen av mig som lärare att denna elev fortsätter och även utvecklas. Hur ska detta mätas när resultatet för en utomstående inte verkar särskilt bra i jämförelse med andra.
Slutligen spelade jag Mozart duetter med en elev, Här gällde det att plocka fram sin yttersta kunskap.
Alltså en enorm spänvidd på mina insatser.
Från inget till allt.
Från enketl til komplicerat.
En vardag i instrumentalmusikens tjänst!