Tillbaka i vardagen
Så, nu har jag återvänt till Stockholm och därmed vardagen.
Det känns som att kliva in i en centrifug! Inte för att det var lugn och ro i Tyskland men mer koncentration på ett iakttagande.
Nu stundar dokumentation och rapportering.
Jag har redan träffat intresserade kollegor och det känns roligt att få delge upplevelserna och därmed komma igång med en pedagogisk diskussion. Många frågor gäller om det är någon skillnad på skolor i Tyskland och Sverige.Det går ju inte att avgöra efter att ha besökt två skolor i en stad. Men det är roligt att se likheterna.
Barn är barn, lärare är lärare. Problem är problem, glädje är glädje.
Den läraren jag fick följa i den Katolska skolan utstrålade glädje över att få undervisa och att följa elevernas utveckling.
-Det är ett fantastiskt jobb och en förmån att få vara lärare , sa hon.
Jag kan bara hålla med.
Det har också varit lärorikt att på nära håll studera Maria Montessoris pedagogik
Att se 7-11 åringar röra sig bland allt material, välja ut, arbeta, slutföra och sedan dokumentera arbetet. Det ger en injektion att försöka överföra till min egen planering och undervisningen i grupp. Hur kan man individualisera samtidigt som man behåller gruppen som helhet?
Hoppas på givande diskussioner och idéer under slutet av terminen och i augusti under uppstarten inför den nya terminen.