Orsak och verkan

Det här är en dörr.
Den går till vårt badrum.
Det har varit svårt att stänga dörren.
Det gick trögt för att den liksom fastnade uppe i högra hörnet.
Då kan man tänka att det behövs hyvlas av där uppe.
Enkel lösning, slipa av och dörren går enklare att stänga.
Men, nu var det ju inte det som var problemet.
Här är problemet!

Det står en kran och läcker, varmvatten.
Det blir fuktigt i badrummet, träet i dörren sväller.
Alltså! Täta kranen och problemet blir löst.
Vad har nu detta med pedagogik att göra?
Jo, inlärning är ofta problemlösning.
Om den som ska lära sig inte förstår vad som är problemet kommer aldrig det att bli någon lösning på problemet.
Då kan det bli som med dörren man försöker hitta en enkel lösning utan att ha gått på djupet.
Lärare måste ha en stor verktygslåda att gräva i. Verktyg som man ofta får genom erfarenhet.
Erfarna lärare/vuxna är väldigt viktiga för alla barn och ungdomar.